دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

رادیاتور پنلی چیست؟

این یک پاسخ متداول است که اصطلاح “رادیاتور پنلی” برای مشتری به عنوان گزینه احتمالی ساطع کننده گرما برای پروژه خود ذکر شود. در حال حاضر ، رادیاتورهای پنلی خارج از تجارت هیدرونیک در آمریکای شمالی شناخته شده نیستند. این در تضاد شدید با آگاهی نسبتاً بالای مصرف کننده از گرمایش تابشی کف است.

همه رادیاتورهای پنلی با عبور آب گرم از درون آنها ، ترکیبی از گرمای تابشی و همرفت را در یک اتاق آزاد می کنند. فراتر از این عملکرد اساسی ، طیف نامحدودی از اشکال ، اندازه ها ، رنگ ها و مضامین هنری است.

بیایید با یک رادیاتور پنلی “درجه کمکی” اولیه ، مانند آنچه در شکل 1 نشان داده شده است (نصب شده) و به عنوان برش داده شده در شکل 2 ، شروع کنیم.

قسمت جلوی رادیاتور پنل را “صفحه آب” می نامند. این شامل دو ورق فولادی تشکیل شده است که در محیط و در سطح صورت با هم جوش داده شده اند. قسمت های بالا و پایین صفحه آب به عنوان هدر عمل می کنند. چندین کانال جریان عمودی بین این هدرها جریان دارد.

یک ورق فولاد نازک تا شده به پشت صفحه آب جوش داده می شود تا پره هایی ایجاد شود که انتقال گرما را از طریق همرفت تقویت می کنند. صفحه آب و مونتاژ پره ها با پانل های تزئینی جانبی و بالایی قاب بندی می شوند.

بسیاری از رادیاتورهای پنلی از این نوع دارای اتصالات لوله کشی منبع تغذیه و بازگشت در پایین ، و یک شیر کنترل جریان از پیش نصب شده در گوشه بالا سمت راست هستند (همانطور که در شکل 1 و 2 دیده می شود). آب به اتصال پایین سمت چپ ، یک بالابر و از طریق شیر کنترل جریان و سپس از طریق صفحه آب خارج می شود. پس از عبور از کانالهای آب به سمت پایین ، جریان از طریق اتصال پایین سمت راست خارج می شود.

حجم داخلی صفحه آب نسبت به رادیاتور چدنی معمولی در ناحیه جلویی مشابه بسیار کم است. به عنوان مثال: یک رادیاتور پنلی ایران رادیاتور با عرض 24 اینچ و عرض 48 اینچ با یک صفحه آب تنها حدود 0.7 گالن آب را در خود نگه می دارد. وزن خالی این صفحه حدود 75 پوند است.

این ویژگی ها نسبت به قابلیت خروجی گرما ، یک ساطع کننده گرما با جرم حرارتی بسیار کم تولید می کنند. این امکان پاسخگویی سریع ، هم گرم شدن و هم خنک شدن را فراهم می کند. یک رادیاتور پنلی می تواند به سرعت شروع به تابش گرما به یک فضای خنک کند و در صورت بروز سودهای داخلی ، به سرعت انتشار گرما را متوقف می کند.

این در تضاد واضح با ویژگیهای پاسخ بسیاری از صفحات کف تابشی است ، به ویژه آنهایی که دارای لوله ای در صفحات ریخته شده هستند. این ویژگی های پاسخ آهسته ، غالباً گرم شدن تابشی کف را در شرایطی که بارها به دلیل افزایش گرمای داخلی به سرعت تغییر می کنند ، رد می کنند.

برای افزایش خروجی گرما بدون تغییر در ابعاد صورت ، سازندگان دو یا بعضی اوقات سه مجموعه صفحه آب / باله را بهم می پیوندند و در یک مونتاژ واحد قرار می گیرند ، 

رادیاتورهای پنلی با دو یا سه صفحه آب دارای درصد بیشتری از خروجی گرمای همرفت نسبت به صفحات صفحه آب منفرد هستند که در همان شرایط کار می کنند. آنها همچنین همانطور که در شکل 4 نشان داده شده است ، از دیوار فاصله بیشتری دارند.

فرم و عملکرد رادیاتور پنلی


آخرین باری که به رادیاتور شوفاژ به عنوان تجسم بیان هنری نگاه کردید ، چه زمانی بود؟ اگرچه بعضی از رادیاتورهای چدنی قدیمی سهم بیشتری از خط و خش دارند ، اما تعداد کمی از آنها مطابقت دارند با تصورات ارائه شده در برخی از پیشنهادات رادیاتور پانل مدرن مانند واحد نشان داده شده در شکل 5.

همانند اکثر خلاقیت های هنری ، هزینه اصلی که منجر به خرید چنین رادیاتورهایی نمی شود ، نیست. ارزان نیستند ، اما عملکرد ساطع کننده گرما هستند و می توانند با سیستم دیگر انواع پانل ها ترکیب شوند.

فراتر از 20ºF


یکی دیگر از مزایای رادیاتورهای پنلی نسبت به گرمایش کف تابشی ، توانایی کار با دبی نسبتاً کم و افت دمای بالاتر است. بسیاری از سیستم های رادیاتور پانل در اروپا برای کاهش دما 20 درجه سانتیگراد (36 درجه فارنهایت) در شرایط طراحی طراحی شده اند. این تقریباً دو برابر افت دمای طراحی است که در اکثر سیستم های پانل کف تابشی استفاده می شود.

پانل های تابشی کف برای کاهش تغییرات دمای سطح کف برای کاهش احساس “پابرهنه دوستانه” به افت دمای مدار کمتری نیاز دارند. برخی از تأمین کنندگان حتی پیشنهاد می کنند افت دمای طراحی در پانل های کف تابشی را به 10ºF محدود کنید. اگر چه این تغییرات در دمای سطح کف را کاهش می دهد ، اما همچنین به گردش خون بزرگتر و مصرف قابل توجهی بالاتر از انرژی گردش خون نیاز دارد.

طراحی سیستم رادیاتور پانلی برای افت دمای بالاتر مزایای زیادی دارد:

این اجازه می دهد تا اکثر انواع رادیاتور ها با لوله های PEX یا PEX-AL-PEX با قطر کوچک (3/8 “-1/2”) لوله گذاری شوند. مسیریابی چنین لوله هایی به راحتی در ساختمان انجام می شود ، به خصوص در مصارف مقاوم سازی.

میزان جریان مورد نیاز پانل نسبت معکوس با افت دما تغییر می کند (به عنوان مثال ، دو برابر شدن افت دما باعث می شود که سرعت جریان به نصف کاهش یابد). این اجازه می دهد تا گردش خون به طور قابل توجهی کوچکتر ، و حتی مهمتر از آن ، انرژی الکتریکی مورد استفاده برای توزیع گرما از طریق ساختمان را تا حد زیادی کاهش می دهد.

میزان جریان کمتر و اندازه لوله نیز باعث کاهش اتلاف حرارت ناشی از لوله کشی توزیع می شود.

مشاهده لیست قیمت انواع رادیاتور پنلی در لینک روبرو : رادیاتور