دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

چرا رادیاتور هوا میگیرد؟

هوا گرفتن یک سیستم حرارت مرکزی به دلایل گوناگون و امری اجتناب ناپذیر است ولی راه حل های رفع  آن معمولا ساده و کم هزینه است هوا گرفتن سیستم علاوه بر جلوگیری از گرم شدن رادیاتور باعث بروز برخی مشکلات دیگر نظیر ایجاد سر و صدا در خطوط لوله ، بروز واکنش شیمیایی بین اکسیژن و آهن و زنگ زدگی ، عدم کارکرد صحیح پمپهای سیرکولاتور و … .خواهد شد . برخی از علل هوا گرفتن سیستم حرارت مرکزی به شرح ذیل میباشد .

1-در یک سیستم حرارت مرکزی تمامی لوله ها و مبدل های حرارتی مملو از آب بوده و فضای خالی وجود ندارد حال فرض کنیم بر اثر نشتی بخشی از آب سیستم تخلیه شود ، آب جایگزین توسط سیستم تغذیه که عمدتا از طریق فلوتر منبع انبساط است سریعا جایگزین میگردد .
حال اگر به هر دلیل کسری آب توسط منبع انبساط تامین نشود ، فضای خالی شده از آب توسط هوا پر میشود . اگر سیستم حرارت مرکزی با موتورخانه بوده و در چندین طبقه اجرا شده باشد ، شروع هوا گرفتن و سرد شدن سیستم از طبقات بالایی خواهد بود .
نتیجه اینکه وجود نشتی در یک سیستم و پر نشدن آب خارج شده از سیستم ، یکی از علل گرم نشدن رادیاتور است .

2-اگر در یک سیستم حرارت مرکزی از دو فلز غیر همجنس در محل تولید و توزیع آب گرم استفاده شود ، مثلا در کنار یک پکیج با مبدلی از جنس مس ،  از رادیاتور با جنس فلز دیگری مثلا  آلومینیم استفاده شود ، گردش و برخورد آب با این دو فلز غیر همجنس باعث بروز واکنش و تولید گاز میشود . معمولا در اینگونه سیستم ها در چند سال اول پدیده هواگیری مکررا اتفاق افتاده و پس از چند سال کاهش یافته و برطرف میشود . گاهی اوقات برخی از سرویس کاران  این مساله را به اشتباه ناشی از نشتی سیستم دانسته و باعث صرف هزینه بی مورد میشوند .

در یک سیستم حرارت مرکزی برای هواگیری صحیح ابتدا بهتر است پمپ سیرکولاتور خاموش شود و پس از گرم شدن سیستم هواگیری را انجام داد . اگر از سیستم موتورخانه و در چندین طبقه استفاده میشود میبایست ترتیب هواگیری از طبقات پایین به بالا باشد .

مشاهده ادامه مقاله در لینک روبرو : چرا رادیاتور هوا میگیرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *